Взимку ми стаємо розумнішими

  • Січень 14, 2018

Температура повітря впливає на здатність мислити: у холодну пору року мозок прокидається, а в спеку думати стає складніше.
Уявіть, що на відпочинку вам знадобилося щось купити. Ви заходите в невеликий магазинчик і бачите звичайний асортимент товарів: чіпси, пиво, шоколадки… А поруч з касою — асортимент лотерейних білетів. Вам захотілося спробувати щастя, але який же квиток вибрати: традиційне «Русійське лото» чи щось інше?

Ваше рішення буде залежати від того, де ви знаходитеся і яка температура за вікном. На півдні вам складніше буде все обдумати, і ви зупинитеся на знайомому назві «Російське лото». А, наприклад, на гірськолижному курорті ви будете з цікавістю перебирати різні білети.

Дослідження стверджують, що спекотна погода погіршує нашу здатність приймати складні рішення. Більше того: в таких умовах ми прагнемо зовсім їх не приймати. Нашому мозку, як і будь-якого внутрішнього органу, для нормального функціонування потрібна енергія. Вона виробляється з глюкози. Саме її ми витрачаємо, коли ходимо, говоримо, дихаємо або займаємося іншої повсякденної фізичної активності. Глюкоза використовується і при виконанні складних розумових процесів (прийняття рішень, пригнічення емоційних реакцій, робота над математичними задачами).

Але глюкоза — ресурс кінцевий. Вона витрачається також на регулювання температури тіла. Ми повинні підтримувати на нормальному рівні внутрішню температуру, якщо зовнішня занадто висока або занадто низька. На охолодження тіла витрачається більше ресурсів, ніж на спробу його зігріти. Тобто для розумових процесів в організмі залишається менше глюкози.

Амар Чима з університету Вірджинії та Ванесса Патрик з Х’юстонського університету зацікавилися цим феноменом. Вони вивчили дані продажів лотерейних білетів в околицях Сент-Луїса за рік, а потім порівняли їх з показниками різниці температури повітря. Виявилося, що продажі білетів миттєвої лотереї (різновидів багато, покупцям потрібно вибирати) падали на 594 доларів з кожним потеплінням на один градус Фаренгейта. На продажу білетів простої лотереї зміна температури не впливало.

Дослідники вирішили перевірити результат в лабораторних умовах, при температурі 19,5 і 25 C. Цей, здавалося б, незначний перепад зумовила помітне погіршення когнітивних функцій учасників експерименту. Вони повинні були шукати помилки в тексті, і «коректори» в кімнаті з більш високою температурою втратили майже половину помилок. Ті, хто був в прохолодному приміщенні, — лише чверть. Так що температура впливає навіть на найпростіші розумові завдання.

В іншому експерименті учасникам пропонувалося на вибір кілька мобільних тарифних планів. Один з них виглядав вигідним, але насправді виявлявся занадто дорогим. Саме його в два рази частіше вибирали люди при теплій температурі. Вони воліли менш складні моделі прийняття рішення.

Погода змінюється кожен день, навіть кожну хвилину, і всі ці зміни впливають на наші когнітивні здібності

Третє дослідження пропонував учасникам вибір між традиційним та інноваційним продуктами. У людей в теплому приміщенні не вистачало когнітивних ресурсів для оцінки властивостей нового продукту, тому вони частіше зупинялися на давно знайомому (а по суті, ухилилися від прийняття рішення).

Однак все це не означає, що у людей в теплих країнах погано з прийняттям рішень. Людський організм адаптується до клімату, і якщо ви постійно живете, наприклад, в Африці, ваші мозок і тіло звикають ефективно діяти в таких умовах. А от якщо ви вирушили туди у відпустку, на короткий термін, — тоді інша справа. Важливо саме відхилення температури від середньої, звичною.

Перепад температур — частина нашого повсякденного життя: у приміщеннях і транспорті взимку і восени включають опалення на повну потужність, навесні і влітку працюють кондиціонери, але і без технічних приладів температура на вулиці та вдома відрізняється. Погода змінюється кожен день, навіть кожну хвилину, і всі ці зміни впливають на наші когнітивні здібності. Добре, що тепер ви про це знаєте!

 

Підготувала: Марія Одінцова

Коментарі

...